Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

onsdag 23 februari 2011

Orion del 2.

En finess vid astrofotografering med digital kamera är att man kan "fylla på med mer data" efter hand. Den förra bilden bestod av fyra exponeringar. Jag tog dessa på måndag kväll och "stackade" dem till en bild. Igår kväll (tisdag) tog jag ytterligare fyra bilder, vilka jag adderade till de första och fick därmed dubbelt så lång effektiv exponeringstid. Detaljerna blir fler och nebulosorna tydligare. Resultatet framgår här. Det är fortfarande mycket brus i bilden men det hoppas jag komma till rätta med efter hand som jag får tillfälle att addera fler exponeringar.

1 kommentar:

  1. Det gör mig verkligen ivriga att få veta hur du acurately göra ut och fånga där Orion är i himlen. Även i ett fotografi som ert, dess svårt att göra eller som finns i Orion. Inte trasslat till som det kan tyckas men bra fotografi.

    SvaraRadera