Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

tisdag 7 februari 2012

Midvinternattens köld är hård ...




Det var förutsättningar för norrsken. Visserligen lyste månen så kraftigt över nejden som den kan göra kvällen före fullmåne, men tillfället fick inte förspillas. Efter att har kört, väntat, fotograferat en infrusen bilfärja i Avan, en ensam tall på ett kalhygge och Orion på väg upp mellan träden vid Selets bruk, vände jag hemåt. Några hundra meter från parkeringen, vid Norrbottensteatern, skymtar jag ett mycket svagt, grönt sken på andra sidan isen. Hmmm. Efter 5 mils körning skulle jag få norrsken "hemma på parkeringen". Det var så svagt att i normalfallet skulle jag inte ha besvärat mig med att ta fram kameran men efter detta jagande fick det bli en bild i alla fall. Tur att både bilen och dieselvärmaren fungerade ikväll, temperaturen pendlade mellan -28C och -32C. Vid midnatt fick det vara nog.

3 kommentarer:

  1. Fina bilder fast det inte var så mycket norrsken!

    Fick sms från Fredrik att det var ordentligt med norrsken där men själv hade jag mulet och det hade också snöat på kvällen. Men i morse tag jag fram teleskopet en liten stund innan jobbet och lyckades få in Mars i okularet.
    /Göran

    SvaraRadera
  2. Känner mig lite skyldig över "falska rapporter", men här uppe hade vi starkt norrsken (körde 2 sekunders exponeringar) både rakt över huvudet och i söder både 5, 6 och 7:e februari, så jag trodde det skulle synas ganska långt söderut..

    Nu har vi gått från -26 till +7 grader på två dygn och har mulet och töväder. Bästa hälsn, Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du inte göra Fredrik. Jag uppskattar mycket dina "ALERTS". De får mig att kolla Spaceweather.com och andra prognoser och sedan ge mig ut och spana. En förutsättning för att det ska bli något över huvud taget. Keep On!

      Radera