Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

lördag 17 mars 2012

Fredagkväll under norrskenet







På fredag, 16/3, var såväl väder- som norrskensprognos gynnsam och jag bestämde mig för att tillbringa kvällen på någon mörk plats. Kamerautrustningen och en termos te packades och jag sökte mig via Råneå och Niemisel vidare norrut. I höjd med Lassbyn blev norrskenet så intensivt att jag inte ville spilla tid på att köra längre. Jag tog flera bilder där men när norrskenet tonade ner passade jag på att fortsätta norrut. Vid bron över södra änden av Storlappträsket stannade jag igen, lagom för att få uppleva årets starkaset norrsken för min del. Det var färgrikt och täckte ca 75% av himlen och var så starkt att jag var tvungen att minska exponeringstiden till en fjärdedel av vad jag använt tidigare. På vägen hem (ca 7 mil enkel väg blev det) började ett svagt norrsken utvecklas när jag var i höjd med Norra Prästholm. Där fick det också bli några bilder. Det var inte så kraftigt och mest i grönt men det täckte halva himlen.

2 kommentarer:

  1. Snyggt Ulf och kul att vädret var bra. Här fick jag bara se moln och kunde ana norrskenet genom dessa.

    SvaraRadera
  2. Wow vilka snygga bilder Ulf! Själv missade jag (helt amatörmässigt) just fredags norrsken! Även här var det tydligen helt outstanding, men det är bara att ta nya tag och hoppas på fler stormar innan nätterna blir för ljusa igen... Ha det gott!

    SvaraRadera