Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

måndag 12 mars 2012

Mera sken i norr

I går kväll (11/3) var prognosen gynnsam för norrsken. Det var också prognos för storm på marken. Per J. i Skellefteå ringde under kvällen och frågade om jag såg norrskenet. 5 minuter tidigare hade jag inte gjort det men när jag nu tittade ut hade molnen skingrats och ett tydligt norrsken syntes över Furufjärden och Sundom. Nu blev det bråttom. På med kläderna och fram med kamera, stativ, extra batteri och ficklampa. Skidorna stod vid dörren så det vara bara att hasa iväg några hundra meter ut på sjön och ställa upp utrustningen. När norrskenet var som kraftigast fungerade inte kameran - jag hade glömt minneskortet i datorn! Jag höll på att överföra bilder när Per ringde och i brådskan blev kortet kvar. Snabb skidtur tillbaka med hopp om att kameran inte skulle blåsa omkull medan jag var borta. Till slut fungerade allt, ända till dess jag tappade en handske. I stormen hann den blåsa 50 m på den tid det tog mig att trassla ut skidorna ur kamerastativet och göra ett lappkast. Det blev i alla fall ett 100-tal bilder varav detta är en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar