Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

söndag 12 augusti 2012

Släktspår i Hälsingland


Under två dagar bilade jag, min syster och vår pappa i våra förfäders fotspår. Resan, som började i Jämtland, gick till Hälsingland och började med ett besök i Hybo, 6 km öster om Ljusdal. Där bodde en gång min farfars far och farfars mor. Vi kunde konstatera att den gamla järnvägsstationen var bevarad som byggnadsminnesmärke men det stora sågverk, som en gång gav jobb till ca 600 arbetare, inte längre fanns kvar. Vi hade tänk gå runt bland resterna av sågverket men det gick inte eftersom där nu var småindustri med stängsel och låsta grindar.

Ljusdals kyrka


Vi försökte också hitta en familjegrav på Ljusdals kyrkogård men den var allt för stor för att vi skulle lyckas. Kyrkan var öppen så vi gjorde ett besök där i stället.

Vi fortsatte med lite turistande i Växbo med lunch på den fina krogen med museum och små butiker, innan vi gjorde ett besök på linneväveriet. Vi körde vidare norrut genom Delsbo och när kaffelängtan var som störst var vi framme vid konstnärsgården Ingalunda.

Efter en lång fikapaus fortsatte vi norrut via Hassela mot de små byarna på gränsen mellan Hälsingland och Medelpad.

Där föddes min farmor år 1900. Vi besökte bland annat den skola i Korpåsen där hon gick sina sex skolår och därefter gården i Styggberg där hon föddes. 
Korpåsens skola som den ser ut idag


Skolvägen då, för precis 100 år sedan, gick längs stigarna 2-3 km över berget genom skogen. Jag undrar om dagens låg- och mellanstadieelever (eller deras föräldrar) skulle acceptera detta.

Utsikt från tornet på mittpunkten
Resan avslutades med ett besök vid Sveriges geografiska mittpunkt.

Resten blev en transportsträcka genom vår hembygd. På bilden kan Ljungans dalgång anas bortom de närmaste skogarna. Där ligger den lilla byn Gim (uttalas med ”j”) där jag föddes, Torpshammar där jag bodde till 16-års ålder och Fränsta där jag bodde tills jag flyttade hemifrån, och där pappa fortfarande bor.

Färden avslutades i Rossbol i Jämtland där min syster med familj bor.

Mer om mittpunkten går att läsa på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar