Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

söndag 23 september 2012

En vacker kväll i observatoriet


Himlen under fredagskvällen den 21/9 var klar och stilla, om än något fuktig. Lämplig för att fortsätta intrimningen av teleskopen inför den mörka årstiden.

Monteringen, 10 Micron GM1000HPS, rörde sig med tysta, mjuka rörelser och objekten hamnade alltid mitt i prick. Nu skulle jag testa hur lång exponeringstid jag skulle kunna använda utan guidning och ändå inte få kraftigt förvrängda stjärnor. Jag tog ett stort antal 6-minuters exponeringar som inte visade tecken på förvrängning. Därefter provade jag med en exponering på 9 1/2 minut som också fungerade bra.

Bilderna nedan består av flera exponeringar som lagts ihop med hjälp av programvaran ImagesPlus och har efterbehandlats i Photoshop CS5.

Båda galaxerna tillhör den så kallade "Lokala Galaxhopen" vilket innebär att de är ett par av våra närmaste grannar utanför vår egen galax.

Andromedagalaxen (M31) är det mest avlägsna objekt som vi på Jorden kan se med blotta ögat. Den kan ses som en svag, diffus oval om man befinner sig på en riktigt mörk plats. Galaxen befinner sig ca 2,5 miljoner ljusår bort och påminner till sin form om vår egen galax, Vintergatan. På bilden kan man även se de två elliptiska satellitgalaxerna som benämns M32 (i underkanten) och M110 (ovanför Andromedagalaxen). Bilden ovan består av 14 exponeringar tagna med en Nikon D700 genom ett teleskop med 110 mm ljusöppning (William Optics FLT-110). Bilden har en total exponeringstid av 66 minuter.


Triangelgalaxen (M33) är också en spiralgalax och den befinner sig ca 2,7 miljoner från oss. Den är mindre än Andromedagalaxen och dess blåa färg kommer av att den har många regioner med nybildade, blå stjärnor. Bilden består av tre exponeringar med en total tid av 18 minuter.

1 kommentar:

  1. Ser ut som om monteringen verkligen levererar!
    Runda fina stjärnor vad jag kan se på dessa bilder!
    Jag tror du denna säsong kommer att ta många fina bilder!

    SvaraRadera