Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

onsdag 19 september 2012

Premiär med ny montering

Igår tog jag de första bilderna med den nya monteringen, 10 Micron, modell GM1000HPS. Det är en högprestanda montering med så bra noggrannhet att man kan ta riktigt långa exponeringar utan att stjärnorna blir utdragna eller bildar spår i bilden.

Jag har bara gjort en grundläggande inställning med 3 + 2 guidestjärnor och en polinställning men jag kan redan nu dra slutsatsen att 5 minuters exponeringstid är möjlig utan guidning.

Här är de tre bilder jag tog i går kväll innan molnen och regnet drog in. För att de ska bli riktigt bra kommer jag att öka på med fler och längre exponeringar nästa gång vädret och övriga förhållanden är gynnsamma.

Spiralgalaxen M101.
2 exp, tot 8 min (3 min/ISO1600 + 5 min/ISO1600).
Klotformiga stjärnhopen M13.
3 exp, tot 13 min (5 min/ISO400 + 5 min/ISO800 + 3 min/ISO1600).
Planetariska nebulosan M27.
3 exp, tot 11 min (2 x 3 min/ISO400 + 5 min/ISO400).

1 kommentar:

  1. Fantastiskt vilka framsteg du har gjort inom astrofoto.. Om dessa bilder är dina tidiga alster då kommer det att bli riktigt bra framöver.
    /Urban Karlberg

    SvaraRadera