Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

söndag 2 september 2012

Svart eller vitt?

Jag var på biblioteket en dag i somras för att låna några ljudböcker. På vägen ut hittade jag en bok i stället för nyheter. Boken var "Plåta svartvitt" av John Batdorff (ISBN 978-91-636-0998-5). Jag bläddrade lite i den och tyckte den verkade intressant så jag lånade den.

Det finns en hel del tips om hur man bör tänka när man fotar i svartvitt i stället för i färg och en hel del om bildbehandlingen efteråt. Även om jag använder annan programvara än författaren är tipsen användbara även för mig.

Fotografering i svartvitt är ju inte främmande för mig. Jag började ju så på 60-talet med lådkamera och senare Kodak Instamatic 100. Naturligtvis fick jag lust ta några bilder i svartvitt och även att konvertera några gamla färgbilder till svartvitt i efterhand. Här är två exempel.


1 kommentar:

  1. Hej Ulf!

    Tycker att du lyckats bra med dina S/V bilder.
    Jag tycker det är svårt att få bra resultat i svartvitt. Ska se om jag får tag på den boken så ska jag testa också./Göran

    SvaraRadera