Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

söndag 11 november 2012

Höstens första norrsken

Den 7.e november skulle jag fotografera lite djuprymdsobjekt men jag hann bara med några få exponeringar innan ett svagt grönt sken syntes lågt i norr. Eftersom jag inte fått tillfälle att fotografera norrsken ännu den här hösten beslutade jag mig för att byta inriktning. Samtidigt skulle jag ta tillfället att testa AstroTrack så att jag vet att den fungerar inför vintern.

Inom en timme hade norrskenet ökat i både styrka och omfattning. Jag fick ett tio-tal bilder innan det minskade i styrka och smetades ut till ett grönt dis.


Jag avslutade med att ta några bilder mot öster där Jupiter var stark i stjärnbilden Oxen. Plejaderna syns uppe till höger om Jupiter och lite höga moln drar in från söder. Jag hade ännu inte avslutat arbetet i observatoriet så taket är fortfarande öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar