Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

lördag 9 februari 2013

Äntligen klart väder

Men inte i Gussö. Prognosen talade dock om klart väder inåt land och goda möjligheter till norrsken. Sagt och gjort. In med fotoutrustningen i bilen och börja köra västerut. Första gluggarna i molntäcket upptäcktes när jag passerade Boden men där matade värmeverket på med rök som la sig som ett lock över stan. Ett fenomen som jag kände igen från tiden på AF1.

I höjd med Norra Bredåker klarnade det i alla fall upp fullständigt och jag korsade älven och körde mot Långsjön och vidare mot Slyträsket. Var det så här lågflygbanan såg ut från marken? Den kunde man ju utantill på 80- och 90-talen.

Eftersom jag bara hade lätt utrusning med fick det bli några Wide-Field bilder med Nikon D800E och 14-24 zoomen, vriden med Polarie. Orion låg bra till och i norr kröp norrskenet fram.
Orion i centrum, Sirius nere till vänster och Oxens huvud uppe till höger.


Samtidigt som jag tog de här två bilderna fick jag ett sms från Fredik Broms i Tromsö om att han såg norrsken. Beskrivningen stämde exakt med det jag såg men med den skillnaden att han såg det i zenit (rakt upp).

På båda bilderna kan man se en diffus fläck till vänster om Vintergatan. Det är vår närmaste galaxgranne. Andromedagalaxen. Den ligger cirka 2,5 miljoner ljusår från oss. Tänk så gammalt och avlägset ljus det är vi ser därifrån.


2 kommentarer:

  1. Fina bilder Uffe! Gillar att bilderna ser naturliga ut! Idag är det så många som bildbehandlar för mycket. Saknar norrskenet, har varit lite med det härnere i Stockholmsområdet senaste tiden plus att det mest snöar.

    Vänligen
    P-M

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder med fin stämning!

    SvaraRadera