Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

fredag 15 mars 2013

Kometen PanSTARRS och lite till

De senaste dagarna har bjudit på vackert väder och -10 till -15 C på dagarna och mellan -20 och -27 C på kvällarna och nätterna här ute i Gussö.

Naturligtvis måste jag ta chansen att se och fotografera den komet som är aktuell nu, PanSTARRS C 2011 L4. Den har varit väl synlig på södra stjärnhimlen en tid och nu när den är på väg bort igen syns den även här i norr. Den är liten och svår att upptäcka och syns bara en kort stund. Den befinner sig lågt och går ner innan det har hunnit bli riktigt mörkt. Efter hand kommer den allt högre på himlen men samtidigt längre från solen och blir därmed också allt svagare. Jag hoppas hinna få någon fler bild på den innan den försvinner. Här är de två bilder som jag hittills har tagit.

Molnen tätnade och solen hade just gått ner så den kan bara anas som en diffus fläck till höger om mitten på bilden.
Andra kvällen på Ormberget var fin men moln drar in från höger. Kometen befinner sig mellan månen och spetsen på molnbanken.

Här har det hunnit bli lite mörkare men den försvinner snart ner i molnen.

Liten NSAA-träff. Jag till vänster, Kjell Fahlander till höger och NSAA senaste medlem, Mattias Myrnäs i mitten.
På onsdag kväll låg ett tätt molntäcke just där kometen befann sig så den såg jag inte men i övrigt var det klart. Jag passade på att ta lite bilder på stjärnbilder, Vintergatan och norrsken i stället. Jag hittade en bra plats på en isväg i Kängsön men det var mycket störande ljus från Sundom, Luleå och Råneå som förstörde mörkret. Vem vet, kanske det var sista chansen till norrsken i år.

 När jag åkte hem konstaterade jag att det var -23 C och jag hade stått där i drygt två timmar. Härligt att vara ute när man har kul.

Vintergatan möter norrskenet.

Orion, Oxen och Plejaderna genom höga moln och ljusföroreningar.

Mera norrsken över Kängsön.

Stjärnfälten i Vintergatan med Cassiopeia och Dubbelhopen.

Månskäran på väg ner genom frontmolnen som närmar sig från väster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar