Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

måndag 11 mars 2013

Tredje helgen i Provence


Nu har jag lämnat Provence och är tillbaka i vår snöiga nord. 2 dm fanns på garageplanen när jag kom till Gussö. Måste skriva lite om den sista helgen där nere.

Min dotter Maja (19) jobbar på ett litet hotell i skidorten Klosters som ligger i Davos stora skidområde. Varför inte passa på att hälsa på henne nu jag jag skulle vara så nära? Flyg och tåg dit från Marignane var både dyrt och omständligt. Bil däremot var som att köra från Luleå till min systers stuga i Björnrike. Något jag inte brukar dra mig för. Mina goda vänner, familjen Svedevall bor i Aix-en-Provence och de var borta på sportlov just den helgen och en av bilarna stod kvar oanvänd hemma på gården. Bosse erbjöd mig att låna den för att hälsa på Maja. Så helt otroligt vänligt. STORT TACK!

Avståndet är ca 75 mil enkel väg men vägarna är bra, om än fulla av vägtullar, så det skulle gå att köra på ca 8 timmar, exklusive uppehåll för påfyllning av bilens vätskor och avtappning av undertecknads. Det skulle innebära att jag bara skulle hinna fram, vända och åka tillbaka över en vanlig helg. Således behövde jag en ledig måndag. Eftersom jag jobbat helgen innan låg jag bra till med förberedelserna av provrapporten och kände ingen oro när jag beslutade mig för att utnyttja den av mina chefer utlovade lediga måndagen. Därmed kunde jag köra upp till Davos/Klosters på lördagen, vara med Maja på lördag kväll och hela söndagen för att därefter åka tillbaka under måndagen. Sagt och gjort, så fick det bli.

 Här är några bilder från byarna, Majas jobb och utsikten över Davos skidområde
De välkända lavinskydden på fjället i Davos






Maja med sina snyggt rullade servetter
Majas arbetsplats och bostad denna vinter
Utsikten från högsta punkten
Linbanan sista biten upp till 2800 m
På toppen
Prickade in kanonväder

























NH90 i svensk version, HKP 14D

"Musse Pigg nosen" i solnedgång
De sista två bilderna är på den luftfarkost som upptagit våra arbetsdagar på Eurocopters fabrik i Marignane dessa fyra veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar