Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

onsdag 28 augusti 2013

Höstens första norrsken

Natten mellan tisdag och onsdag (27-28/8) var det första riktigt kraftiga norrskenet här i Gussö. Redan innan det blev mörkt framgick det av prognosen på http://www.spaceweather.com/ att det var goda förutsättningar. Norrskenet kom att sprida sig långt söderut och kunde fotograferas från både Stockholms och Göteborgs horisont.

Här befann jag mig mitt under det kraftigaste skenet och då kan såväl färg som form bli lite annorlunda än vanligt. Det täckte stundtals huvuddelen av himlen och som vanligt kom det i omgångar. När det ser ut att ta slut lönar det sig ofta att vänta en kvart/halvtimme så kommer det tillbaka. Det skedde i flera omgångar men efter midnatt kom molnen in och täckte hela himlen.

Här är några av bilderna.

Vy mot nordost, över mitt hus i Gussö


Draperier över Furufjärden speglas i vattnet
Ibland smetas draperierna ut över en stor del av himlen

En nästan komplett ring sedd underifrån

Konstiga former och vågor framträder underifrån




2 kommentarer:

  1. Fint!! Saknar det där riktiga norrskenet här nere i söder, hoppas på att kunna komma uppåt Kiruna igen.
    /P-M

    SvaraRadera
  2. Riktigt läckra bilder och strukturer Ulf!

    Här väntar jag fortfarande på att det ska sluta regna någon gång - jag har bara sett stjärnor en enda gång så långt i höst (!)..., och håller på att bli galen av abstinens när jag ser dina bilder.

    Bästa hälsningar från Norge

    Fredrik

    SvaraRadera