Blinka inte, lilla stjärna där

Blinka inte, lilla stjärna där

söndag 2 februari 2014

I Bayern på jobb

Nu har jag tillbringat tre veckor i följd i Bayern och har en vecka kvar. Måste erkänna att jag börjar ledsna på fläsk, korvar och öl. Det ska bli skönt att komma hem till svensk mat och dryck.

Första helgen tillbringades i Tegernsee på ett trevligt hotell med tillgång till massage och pool-bad.
Trevligt hotell.

Favorittillhållet

Här gjorde jag min första bekantskap med Schweinhexen, grillat grisknä med potatissallad. Gott men för mycket, särskilt efter en förrätt som ett svenskt julbord. Även om vi delade förrätten på tre. Jag var övermätt i flera dagar.

En liten platta med typiska Bayerska godsaker.

Schweinhexe (bara en halv). Jag fick i mig hälften. Resten lämnade jag över till hungrigare kollega.

Andra helgen tillbringades i München. Bland annat på Deutsches Museum och café.

Utsikten över München från hotellrummet på 7.e våningen.

Promenad på stan


Fika med god hallontårta.
 På museet fanns bland annat en Ka6Cr. Samma typ som var det första ensitsiga segelflygplan jag flög.

Ka6Cr, D-9099. Vår hette SE-SWU.

På söndagen en tur till Garmich Partenkirchen och Oberammergau. Platser som jag besökte senast för 42 år sedan.

Den kända hoppbacken.

Den lika kända (men i andra kretsar) festspelslokalen i Oberammargau.


Vackra omgivningar, även om vädret kunde varit bättre.

Alla hus är vackert utsmyckade.

I Oberammergau säljer man mycket träsnideri och annat med religiösa motiv.




Den här, tredje och sista helgen har jag besökt kratermuseet i Nördlingen. Ett fint museum men tyskarna bör lära sig att komplettera sina långa utläggningar på tyska med åtminstone en sammanfattning på engelska.

Äkta månsten från Apollo 16.


Själva jobbet har flutit på bra med gott samarbete inom och mellan berörda grupper.

Pre Flight av KK och FR.

Hela gänget (nästan) framför BSWA014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar